Kärlek, kärlek... C'est l'amour

En bröllopsfotografering är till ända. Åter ett vackert par och ett fint bröllop. Det kändes lite lättare denhär gångnen. Inte så starka ångeskänslor som senast. Men vissta var Peter i tankarna - hur skulle jag annars ha kunnat vara där. Mina fingrar sökte sig till halsbandet och ringen många gånger under kvällens lopp. Men gråten kom först på hemvägen. Då tillät jag tårarna. Då släppte spänningen och då skulle dom ut.

Jag läste i Malins blogg - om hennes funderingar om glädje. Kan man någonsin mera känna riktig glädje? Kan man någonsin mera le med hjärtat?

Just nu känner jag att jag är nöjd bara jag klarar mig en dag utan att bryta ihop. Klarar en dag utan att tårarna rinner från morgon till kväll. Bara jag orkar gå vidare ännu en dag.

Ja, jag ler ibland. Jag har till och med skrattat. Men det är inte samma skratt - det finns bara på ytan. Leendet finns bara på läpparna - hjärtat är tomt på glädje. För hjärtat saknar Peter.

Jag har väl aldrig skrattat så mycket och så djupt från hjärtat som tillsammans med Peter. Vi skrattade överallt. Vi kunde få världens fnitteranfall när vi var och handlade. När vi stod i kassakön. När vi satt i bilen. Hemma - mitt i vardagssysslorna. Det var lätt att skratta med Peter - det smittade. Vår gemensamma humor - det behövdes inga förklaringar. Den ena började spinna på någon galenskap, den andra fattade direkt och hängde på. Utomstående fattade ingenting. Vi hade jätteroligt åt våra små inside skämt. Jag saknar våra glädjestunder. Jag saknar våra tysta stunder. Jag saknar våra morgonstunder. Jag saknar våra konflikter - som alltid handlade om att förstå hur den andra tänkte. Vilken rikedom och ny förståelse dessa små konflikter gav - varje gång.

JAG SAKNAR PETER!!


På föregående bröllop i början på juli, höll brudgummens far ett mycket gripande tal. Bland de många kloka orden, fanns dessa goda råd till brudparet. Råd, som vi var och en kunde hålla i tankarna.

o   Var arga - men aldrig samtidigt.

o   Ropa åt varandra, men bara om huset är i brand.

o   Möt varandra i varandras önskemål, om inte annat så för att öva er i självdisciplin.

o   Om ni måste välja vem av er som skall få erkännandet för ett väl gjort arbete - välj er partner.

o   Om ni är tvungna att kritisera - gör det med kärlek.

o   Påminn aldrig om gårdagens fel och brister.

o   Försumma vad som helst - men aldrig varandra.

o   Låt dagen aldrig sluta, utan att ni tackat er partner för åtminstone en sak.

o   Alltid när ni träffas - gör det med öppna armar.

o   Gå aldrig och lägg er osams.

o   Om ni har sårat er partner, be om förlåtelse. Om ni gjort fel - erkänn det.

o   Kom ihåg - för att bråka behövs det två.

Kloka ord, samlade av Erkki Suontaka.





Julien och Gabrielle, Ingå 31.7.2010



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0