Syster Yster och Syster Dyster

Har fördrivit tiden med min lillasyster idag. Det är länge sen vi riktigt träffats. Senast sågs vi på Peters begravning. Innan det gick våra möten i kors. Vi var på väg och hon var på jobb, eller tvärtom. Senast jag ringde, när vi hade vägarna förbi, var när vi varit till Österö med Peter. Besökte ställen där hans mamma växt upp och som innebar många minnen för Peter - på många sätt. Ett av dom många ställen han hade ett starkt behov av att besöka innan sin död. Precis som om han anat.

Min Syster Yster är en kär lillasyster. Det är mycket vi gått genom i livet, både skillt och tillsammans. Hon är en viktig del av mitt liv. Fina lilla Nina.

Idag fick hon träffa Syster Dyster. Det var åter igen en tung dag. Har så svårt att kunna koncentrera mig nu. Har svårt att vara stilla. Måste ha något på gång - blir lätt rastlös. Saknaden känns oändlig, hittar ingen tröst. Hur skulle jag? Peter finns ju inte hos mig. Peter fattas mig.

Vi åkte till graven tillsammans. Jag köpte "riktiga" blommor som jag planterade på sandkullen. Den såg så kall och dyster ut där den låg - tom och kal. Ville få den fin, men jag är inte så bra på att arrangera blommor. Gjorde så gott jag kunde. Hittade en fin kruka i form av ett hjärta, som jag fyllde med blommor. Tände ett ljus. Det kändes viktigt att få sköta hans grav - det enda konkreta jag mera kan göra för honom.

Graven ligger så fint. Under ett träd som kastar skuggor och svalka. Där kan Peters kropp vila i ro. Jag tycker om att sitta under trädet och prata med Peter. I huvudet. Tyst. För mig själv.


Vid hans grav finner jag ro - för en kort stund.


Spend all your time waiting
For that second chance
For a break that would make it okay
There’s always one reason
To feel not good enough
And it’s hard at the end of the day
I need some distraction
Oh beautiful release
Memory seeps from my veins
Let me be empty
And weightless and maybe
I’ll find some peace tonight

"Angel" - Sarah McLachlan









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0