Bestulen

Jag läste i en av bloggarna jag följer, hur hustrun hade fått vara med i varje skede av olika undersökningar som gjordes på hennes man. Hon hade fått vara med när dom gjorde dom kliniska undersökningarna som säkerställde att hennes man var hjärndöd. Hon fick tid med sin döda make för att ta farväl innan han skulle börja skäras i inför organdonationen. Efter att operationerna var gjorda blev hon, som överenskommet var, inkallad till sjukhuset för att kunna vara med och tvätta och klä sin man i hans egna kläder - även om det var mitt i natten. Hon fick med egna ögon se att han verkligen inte hade någon hjärnfunktion. Hon fick en sista gång fysiskt hjälpa och ta hand om sin man. Men framför allt - hon fick tid att ta farväl. Dethär var i Sverigen.

Jag känner mig grundlurad. Jag känner mig bestulen - på den tid som hade funnits att få ta ett riktigt avsked av Peter. Inte bara nångon minut här och någon minut där bland alla klapprande klackar och klirrande nycklar och sköterskor som med sin blotta närvaro signalerade att vi var i vägen och hindrade deras jobb.

Varför fick jag stå ensam i väntrummet, i mellanrummet mellan korridoren och avdelninen - utan en förklaring varför jag stod där? Jag hade ringt upp till avdelningen när jag stod nere på parkeringen. Dom sa att jag bara behöver ringa på så kommer någon och hämtar mig. Varför kunde dom inte berätta att jag skulle få vänta länge innan någon kom? Varför kunde dom inte berätta vad som uppehöll dom så att jag inte kunde komma in - att dom höll på med den kliniska undersökningen? Flera människor kom och gick ut och in på avdelningen och jag frågade varje person "Vad händer? När får jag komma in?". "Jag vet inte", var svaret. Eller "Jag ska kolla, vänta lite" men dom kom aldrig tillbaka.

Efter att ha fått chockbeskedet att min älskade ligger med krossad skalle och utan hopp att överleva. Efter att ensam ha kört 3,5 timme i fullständigt chocktilllstånd för att få spendera det sista korta tiden jag kan med honom. Efter att ha nått fram och med vetskapen om att han ligger några meter bort, bakom den låsta dörren - då känns ensamheten i det lilla rummet som en verkligt stor ensamhet. Och rummet känns väldigt trångt och syrefattigt. Och ångesten känns vassare än någonsin när den sliter i hela kroppen. Då känner man sig väldigt, väldigt liten - väldigt sårbar - och totalt utelämnad till andras välvilja. Huvudet som sprängdes av alla frågor: Vad har hänt? Varför? Hur? I den stunden lämnades man helt ensam, utan en enda förklaring. Folk gick bara förbi som om jag inte fanns - som om jag var osynlig. Jag kände mig osynlig - åtmonstone genoskinlig... 

Bråttom, tänke jag först. Men inte en enda av dom personer som kom och gick verkade ha bråttom. Vissa småpratade och skrattade när dom gick förbi. Andra bara gick med normala steg. Inte en enda gick med snabba steg. Jag såg ingen rörelse alls inne på avdelningen när jag kikade in när dörrarna öppnades.

Varför fick jag inte vara med när dom gjorde dom kliniska testerna? Jag fanns på plats men jag stod i ett ingenmansland - bakom låsta dörrar. Varför fick jag inte möjligheten att själv kunna se att han verkligen inte hade någon hjärnfunktion längre. Det hade varit mycket lättare att acceptera det faktum att han verkligen var död. Att själv ha sett det med egna ögon. Men här vill man tydligen inte ha anhöriga i vägen. För den känslan hade man hela tiden - man var bara i vägen.

Värst blev det efter att vi godkänt organdonationen. Fram till den punkten var dom tvungna att hålla uppe någonslags kommunikation med oss - för att få vårt "ja". Sen fick vi inte veta någonting. "Gå ut och vänta, vi har 15 minuters skiftesbytesmöte. Vi hämtar er efter det"  Vi väntade och väntade. Det blev en halv timme och en timme. Ingen information över huvudtaget. Vi bara väntade. I ingenmanslandet... Sen, efter en oändlig tid kom dom och sa: "Ni får två minuter"... Tack så väldigt mycket för den vänligheten.


Varje minut dom höll oss utestängda stal dom från vår tid med Peter. Och jag känner mig totalt ruinerad. Kan dom förstå att det var vår absolut sista chans att fysiskt kunna röra vid vår älskade. Att få prata med honom, fast han inte längre hörde (sa dom). Att få känna hans närhet. Att få se honom när han ännu var hel och inte skuren i. Att få ta ett anständigt farväl.

För dom var han bara en död man - för oss var han vår älskade vi tvingades ta avsked av och som skulle lämna oss för alltid. För oss kom det inga fler tillfällen. Vi kunde inte komma tillbaka följande dag. Eller veckan därpå. Då var han redan sönderskuren och plockad i bitar och inpackad i en kyl. Makabert men sant.

Jag hade velat vara med när han skulle kistläggas. Vara med och klä honom men det fick jag inte. "Man brukar inte göra så" var svaret. Varför "brukar man inte" göra så? Är det bara en principsak som hindrade mig att klä min älskade? Ingen hade heller informerat mig om möjligheten att klä honom i hans egna kläder. Varför fick han inte begravas i sin vit- och rödrandiga skjorta med alla pennor i fickan och favoritjeansen med en Läkerol Cactus ask i fickan som han älskade? Det var ju så han levde. Sådan han såg ut. Sådan han var. Nu kläddes han i sjukhusets massproducerade "kläder" som mera liknade en klänning och kändes mera som papper än tyg.

Åter försöker jag komma ihåg att det bara är Peters skal men trots allt skall hans kvarlevor behandlas med respekt. Nattsärken han kläddes i är självfallet inte respektlös, men det hade känts bättre, naturligare och varmare att få klä honom i hans egna kläder. Att man givits möjligheten.


"Där du andas
Där du älskar
Där vill jag leva
min stund på jorden

Där vi sjunger
ska alla himlens änglar
Få lust till samma sång

Ljudet av oss
klingar så rent

Blir till en bild
av kärlekens väg
och hoppet och tron
att ingenting är försent

Att hjärtat ska få ro.
"

Marie Fredriksson - Där du andas (Arn 2)


Kommentarer
Postat av: Maria

min kompis fick vara med och tvätta sin mamma strax efter att mamman dött. Hon och hennes syster fick vara med henne så länge de ville, det är hon glad för idag att deras pappa nästan tvingade dem till som tonårsflickor. Men han ville att de skulle se henne så att de inte senare i livet skulle ha en massa frågor kring hennes död, och verkligen se själv att mamman var död.



Det är helt förkastligt att man inte erbjöd dig att vara med honom längre tid än de ynka minuter ni fick tillsammans. I den stunden förstår man inte att ifrågasätta ett sånt handlande heller, man tror personalen vet bäst och låter sig föras med i allt de säger.

2010-09-13 @ 12:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0