Tillbaka till vardagen

Så var den hyfsade känslan över för den här gången. Man känner sig som vanligt igen - gråtfärdig, håglös och ensam. Utan lust med någonting. Inte ensam utan vänner utan ensam som - individ. Ingen Peter som sitter vid köksbordet och håller mig i handen över bordet. Ingen Peter som stryker mig över håret. Ingen Peter som pratar om livets alla nyanser. Ingen Peter... Insikterna har förvandlats till längtan och ångest. Solen sken hela dagen men jag såg bara grått. Glädjen försvann igen - gråten har återkommit.

Jag var på födelsedagskalas hos syrran, vars son fyllde 8 år. Ville så gärna vara social men orkade inte. Satt mest tyst och stirrade ut i intet. Uppfattades säkert som tråkig och butter av omgivningen, men orkade inte spela upp. Hade helst bara suttit och gråtit, men jag svalde och svalde tills jag kom till bilen.

Jag borde börja gå genom Riga-bilderna som skall användas till fotoutställningen i höst. Men vet inte hur jag skall kunna öppna mappen med bilderna. Peters och min sista resa - dryga tre veckor senare var han död. Det känns ångestfyllt att titta på bilderna - minnas hans glädje på vår resa till 27:e himlen, vår sista kväll som var helt underbar, sista dagen vi bara vandrade hand i hand och njöt av det soliga Riga...

Killen vi hade som guide i dom öde husen vi fotograferade sände ett mail för nåra veckor sedan. Frågade hur bilderna blev, om han kunde få några som minne. Sände så mycket hälsningar till Peter. Han visste ju inte... Jag informerade honom om vad som hänt och att jag inte orkat titta på bilderna - han förstod.

I morgon måste jag försöka öppna mappen - gräva i det onda såret. Tvinga mig att möta ångesten, förtvivlan och alla minnen som jag vet gömmer sig där. Jag vill inte, men jag måste.


"Take away my pain
Let the cold inside
It's time to let it rain
There's nothing left to hide
Take away my pain
I'm not frightened anymore
I'm learning to survive
Without you in my life
Til you come knocking at my door
"

~ Dream Theater ~




Kommentarer
Postat av: Malle o Zassa o Rakel

Usch vad jag känner igen mig i den där hjärtskärande håglösa frånvaron. Vilsenheten inuti...."ingenting har någon mening"-känslan. Klumpen i halsen och man måste skärpa sig och så gör man det tills man sitter i bilen...ständigt denna "i bilen gråt". Vad är det för mening att dricka te när man inte orkar bry sig om vilken av de 74 sorterna i teskåpet man skall välja? Stirret i spegeln - skalldetvarasåhärförrestenavlivet stirret med tomblick och röda ögon. Godnattvädjan om en bättre morgondag och att man skall få besök i drömmen av sin älskling och morgonbesvikelsen när man i vanlig ordning inte har drömt någonting!

...suck....och kram

2010-09-06 @ 20:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0