Sommarpratare Monika Nyström

Ett program värt att lyssna på: Sommarpratare i P1, Monika Nyström! Rekommenderar med hela mitt hjärta.

"– Att befinna sig i sorg gör att man ofta möter rädda blickar och jag har märkt hur svårt människor har att prata om död och sorg. Därför vill jag ägna mitt program åt att berätta om hur sorgen ser ut, hur den känns och hur jag och mina barn har lärt oss att börja leva igen. Inte bara överleva."
- Monika Nyström -

"...Det är inte så att jag skakar av mig alla åren med min man med all enkelhet och slänger mig in i ett nytt liv. Men ibland kan jag jämföra mitt krossade hjärta med någon som har blivit lämnad. Bortvald. Sviken och bedragen. Att jag ju också har blivit lämnad. Fast jag står kvar med helt hjärta - på ett sätt. För min man slutade aldrig att älska mig. Han togs ifrån mig. Han slets ur mina händer. Och aldrig har nog någon så motvilligt släppt taget..."

"...Jag vill leva. Inte bara överleva. Jag vill bli förälskad igen. Känna händer mot min rygg, längta efter nån som vill ta sig hit. Jag vill dansa brudvals igen och bli mamma en gång till…"

"…Jag är lycklig. Det känner jag flera gånger varje dag. Jag är modig. Och ivrig. Sorgen låter jag ligga som en varm filt över oss, som värmer oss med våra minnen. Jag saknar och gråter en skvätt varenda dag. Jag tar nya kliv och andas ny luft. Jag vågar och satsar. Och är medveten om att jag kommer att falla många gånger på vägen. Det är det värt, för jag vill känna att jag levt mitt liv…"



Programmet startar vid 2:26

Kommentarer
Postat av: Annelie

Så otroligt bra program. Så mycket man känner igen. Både i dåtid och nutid.

Kram till dig o vovvarna

2011-08-03 @ 15:40:00
URL: http://legoblomma.blogspot.com
Postat av: Malin och Herman

Jag har lyssnat och gråtit, känt alla känslor som man för stunden och i vardagen ofta förtränger, verkligheten kom i kapp.... Vilket otroligt bra program! Så verkligt och träffande, hon kan verkligen sätta ord på känslor samtidigt som vi vet att det är omöjligt att förklara det där svarta hålet när det är som mörkast....



Kram!

2011-08-04 @ 22:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0