Fågelkvitter och vår i luften

Jag vaknade tidigt. Hade drömt om ett förskräckligt åskväder. Jag såg inte drömmen som en vanlig dröm utan som en film i slowmotion. Folk stod på taken och blev slängda runt när blixten slog ned där dom stod. En kvinna flög över kanten på taket men fick i sista sekund tag i räcket och kom sig upp tillbaka. Mitt i den sekvensen vaknade jag. En obehagskänsla blandad med rädsla dröjde sig kvar en lång stund efter att jag vaknat.

Jag brukar inte bry mig så mycket om drömmar och vad dom betyder, men idag googlade jag drömtydning och blixt och fick följande förslag på vad det kan betyda, beroende på var jag läste.

Blixt, se: Du blir häftigt förälskadSe slå ned: Du råkar i gräl med din hjärtevän.
Blixtar
: Denna dröm varslar oftast om flytt. Om blixten slår ner i dig eller ditt hus, så var vaksam med din egendom.

Har väldigt svårt att tro att jag blir häftigt förälskad. Hoppas verkligen att jag inte kommer i gräl med min hjärtevän om hjärtevän är samma som min bästa vän. Hoppas att ingen är ute efter min egendom, men å andra sidan drömde jag inte att den slog ner i mig eller i mitt hus. Flytt? Ja, det är dock helt möjlig. Få se vad som händer.

När jag öppnade dörren för att släppa ut hundarna möttes jag av den vackraste sång jag hört på länge - fågelsång. Ett sånt där kvitter och tjatter som kännetecknar våren. Obehaget efter drömmen försvann och jag fylldes bara av glädje.

Idag hittade jag vårtecken överallt. På dagen kunde man känna värmen av solen och det droppade från taken. Dom stora snömassorna, som fortfarande på morgonen hängt som stora luddiga duntäcken över tak kanten, hade börjat ramla ner. Vägarna var smutsgråa och vattenpölarna växte på gatan. Luften kändes på något sätt ren och frisk. Våren är verkligen på antågande.

Igår var det ännu kallt på morgonen. Under natten hade kylan gjort konstverk i träden. Format fukten runt träden till små piggar som stod och spretade från kvistarna. Det var vackert och jag ville föreviga naturens skönhet. När solen började värma visste jag att dom skulle försvinna. Vintern är inte så tokig i alla fall - speciellt inte när det börjar gå mot vår.



Nykarleby 1.3.2011

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0