Min nummer skrivs 2

Presidentvalets andra omgång fortsätter. Idag var det dags för Pekka Haavisto att besöka Vasa och jag var självklart på plats. Inte enbart av nyfikenhet, utan även för att verkligen lyssna på hans framförande och vad han hade att säga. Och jag blev inte besviken. Hans lättsamma och enkla sätt uttrycka sig och hans skicklighet att ta publiken var otrolig. Han utstrålade någonslags vänlig värdighet som var svår att motstå. På något sätt fick han allt negativt vänt till något positivt utan att behöva kasta smuts på motståndaren. Något som har genomsyrat hela hans kampanj och som var en av orsakerna till varför jag bytte kandidat - till just Haavisto.

Han får ständigt fäkta mot vindmyllorna på grund av sin sexualitet, för att han är civiltjänstgörare och för att han inte har någon examen från någon fin skola utan är "endast" student. Och ve och fasa - hans partner är dessutom utlänning. Till råge på allt det andra onda är han FÖR ett tvåspråkigt Finland och anser att svenskspråkiga skall ha likvärdiga rättigheter att använda sitt modersmål som finskspråkiga i Finland.

Jag uppskattar hans mod och tålamod. Hans styrka att inte luras med i smutskastningen. Att våga stå upp för det han tror på, trots påhoppen mot honom. Hans rakryggade sätt att stå där och visa vänlighet trots att det kastas skit. Han har en lång och framgångsrik karriär inom politiken, både i Finland och EU. Han har jobbat på de krisdrabbade områdena och är van att förhandla. Han ser den enskilda individen och har ett genuint intresse för de svaga i samhället. Ingen tvekan om vem jag vill skall representera Finland både här och utomlands.

Nummern jag skrivit även på den andra valkupongen är självklart -> 2


Pekka Haavisto i Vasa, 30. januari 2012




























Kommentarer
Postat av: Ilse

Just det!

2x2!

2012-01-31 @ 12:00:54
URL: http://ilzuliza.blogspot.com
Postat av: Miia

Samma här Nr: 2 har jag röstat på idag! :) Ha det gott & hälsa tjejerna!

2012-02-05 @ 10:29:42
URL: http://trollungen-miia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0