Tack Tommy Tabermann

Till min stora sorg läste jag att min favoritpoet, Tommy Taberman, har avlidt. Spridaren av kärlekens budskap är borta. Ännu en kärleksbärare mindre.

Jag har läst mycket av Tommy Tabermanns dikter. Hans sätt att skriva var varmt, rent och okonstlat. Han hade konsten att uttryckta kärlek med vackra ord som inte kunde misstolkas.

Även om jag aldrig haft förmånen att närmare bekanta mig med Tabermann som person känner jag en sorg och förlust att han är borta. Världen skulle må bra av flera Tommy Tabermann.

Varför skall alla goda människor dö i förtid?

I Iltasanomat läste jag att Förlaget Gummerus anordnade, i samband me diktarens 60-års fest, en omröstning om vilken som var hans mest älskade dikt. Bland omkring 3000 inkomna röster fick följande dikt överlägset mest röster:

Pieni laulu ihmisestä
Ihminen tarvitsee ihmistä
ollakseen ihminen ihmiselle,
ollakseen itse ihminen.
Lämpimin peitto on toisen iho,
toisen ilo on parasta ruokaa.
Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,
olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.
Ihminen tarvitsee ihmistä.
Ihminen ilman ihmistä
on vähemmän ihminen ihmisille,
vähemmän kuin ihminen voi olla.
Ihminen tarvitsee ihmistä.
(Maa, 1987)


Fri översättning till svenska:

En liten sång om människan
Människan behöver en människa
för att vara en människa mot en människa
för att själv vara människa
Det varmaste täcket är den andres hud
den andras glädje den bästa födan
Vi är inte stjärnor, himlens fåglar
vi är människor, en del av ett långt sår
Människan behöver en människa
En människa utan människa
är mindre människa åt människan
mindre än vad än människa kan vara
Människan behöver en människa.


Tommy Tabermann

Bilden från Jenni Gästgivars hemsida

Kommentarer
Postat av: Maria

jag hörde på radio Vega igår medan jag lagade mat och där råkade de sända en intervju med Tabermann. Jag känner inte till hans dikter,men han hade mycket gott att säga under intervjun. Jag fick direkt en känsla av att den människan hade jag velat känna, han hade mycket att ge världen. Kände mig mycket bättre till mods efter att ha hört intervjun.

2010-07-04 @ 09:39:00
Postat av: Hanneles bok-paradis

Han är ganska ny bekantskap för mej.

2010-07-06 @ 21:59:34
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: gerdblad

Hei jeg er norsk. Hvor faar man tak I tommy taberman sine boker paa svensk. I norge finnes det ikke.

2012-01-26 @ 19:05:09
Postat av: gerdblad

2012-01-26 @ 19:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0