I den långa vinterns spår

Jag var till graven idag. Såhär pinande kallt har det aldrig tidigare varit. Såhär nersnöad har gravgården aldrig varit. Vinden hade blåst snön till stora drivor över hela gravgården. Gravstenarna var nästan begravda. Inga gångar synttes mellan stenarna. Snön låg som ett vitt, stort täcke över allting. Hade det varit solsken hade det varit ganska vackert.

Jag grävde fram lyktorna igen en gång. Nu satt dom fastfrusna och jag tänkte inte få loss dom. Två av dom fyra lyktorna var helt under snön. Ena grävde jag fram, den andra fick bli kvar under snötäcket. Den hårda vinden gjorde det svårt att få ljusen tända. Fingrarna frös snabbt till is. Jag tappade känseln i fingertopparna och jag kunde inte hålla i tändstickan. Fick använda den vänstra handen när jag var tvungen att sätta vanten på den högra. Men jag fick dom tända. Sen kändes det lugnt trots att det sved i benen och fingrarna var utan känsel av kylan.

Åker på jobb i morgon. Kan inte åka till graven på 10 dagar. Känns ledsamt att ljusen slocknar. Önskar att ljusen ständigt skall brinna. Ljusen har blivit så viktiga. Hans grav har blivit mitt tempel. Det är dit jag går när jag känner att själen behöver få ro. För det är där han är och inte är.


I den långa vinterns spår
trampas frusna blommor ner
och där ensamheten går
biter kylan alltid mer

Ändå har jag aldrig tvekat
mellan mörker eller ljus
för när månens skära bleknat
har allt pekat åt ditt håll

Och från mitt håll
kan vi nå varandra

I den stora sorgens famn
finns små ögonblick av skratt
Så som stjärnor tittar fram
ut ur evighetens natt

Och i solens första strålar
flyger svalorna mot skyn
för att binda sköra trådar
tvinna trådar till en tross
mellan oss..

Så vi når varandra


Ted Gärdestad/I den stora sorgens famn



Kommentarer
Postat av: Marika

Det är ju inte samma sak, men det finns elektriska gravljus som faktiskt ser ut som vanliga gravljus. (Jag har sett dem i Elaffären.) Kanske ett alternativ för dina jobbperioder?

2011-01-17 @ 16:53:09
Postat av: Annelie

Jag förstår dig så väl, fast jag ingen grav har att gå till. Den är så långt borta.

Har min minnessida med ljus jag tänder. Önskar jag bodde närmare dig hade jag tänt ljus åt dig då du var bortrest.



Av hela mitt hjärta, massor av kramar

2011-01-18 @ 19:59:44
URL: http://annisund.blogg.se/
Postat av: Jonna

Finns nog andra som ständigt är där och tänder ljus. Ha lite respekt för Peters andra anhöriga som också besöker hans grav. Det låter som du påstår att du skulle vara enda som tänder ljus, vilket du inte är. Andra sörjer också.

2011-01-23 @ 11:15:56
Postat av: Miia

Jonna : Hur skulle det vara om DU hade lite respekt för de som sörjer!

Det där var inte särskilt vänligt skrivet! Har du tänkt på att Lisen möjligen menar SINA ljus som HON tänder!! Att det är viktigt för HENNE att hon tänder ljusen för honom!!

För min mamma är det jätteviktigt att HENNES ljus lyser på gravgården på hennes sambos grav fast hans släktingar är dit och tänder sina ljus!



2011-01-24 @ 19:01:50
URL: http://trollungen-miia.blogspot.com/
Postat av: Karin

Fy fan för dig Jonna. Att du inte är skämmandes. Lisens blogg handlar väl inte om Peters släkt utan det handlar om hennes sorg och hennes ljus. För mig var det inte alls svårt att fatta.

2011-01-25 @ 16:12:26
Postat av: Malle o lilla R

Ja jag kan bara instämma här i klagosången, så olyckligt att ge sig på en sörjande på det sättet. Lisen har väl ALDRIG påstått att hon är den enda som sörjer, detta är hennes blogg om hennes livspartner och hennes känslor alltså skriver hon om sina tankar. Alla andras sorg för Peter får de bearbeta i sina egna bloggar och deras ljus får de tända själva. Vilket de säkert gör...utan att ha åsikter om andras ljus och tårar än just deras egna.

muttrar dumheter och respektlöst

2011-01-25 @ 19:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0