Klassträff - en återförening efter 30 år

Jag är inte speciellt förtjust i massträffar. Där folk skall samlas i grupp innanför ramen av någon händelse. Bröllop, dop, begravningar - klassträffar. Det är främst för att jag känner mig obekväm bland okända människor eller människor jag inte normalt umgås med. Eller människor jag inte har något gemensamt med. På jobbets vägnar har jag inga problem att prata och umgås med idel okända människor, för där har jag ju en given roll. I massträffar är jag bara en i mängden och jag vet inte vilken roll jag tilldelats av olika människor. Detta bör inte missförstås - problemet är inte att jag är en i mängden utan att jag inte vet min roll i sammanhanget. Känner den där pinsamma tystnaden som upstår när man rabblat de obligatoriska fraserna. Åh, vad kul att se dig. Det var länge sen. Vad sysslar du med? Jaha. Har du barn? Gift? Ok. Och sen rabllar man själv de samma svaren och sen uppstår den pinsamma tystnaden. Vad säger man sen?

I går hade vi klassträff. Det har gått 30 år sedan vi gick ut nian. Under årens lopp har det ordnats några träffar. Själv har jag deltagit i 5-års träffen. Efter det har jag inte deltagit eftersom ingen inbjudan nått fram. Jag bodde ju inte i byggden och FB är ett för nytt påhitt. Nu var det alltså 25 år sedan senaste gång. Jag velade och velade. Kände inte riktigt för att gå men samtidigt var jag nyfiken. Och av någon outgrundlig anledning kände jag någonslags ångest djupt i maggropen. Ville jag verkligen utsätta mig för den där pinsamma känslan. Ville jag köra två gånger en timme när jag skulle upp tidigt följande morgon?

Men som vanligt tvingade jag mig att åka. Tog mig i kragen och beslöt att kvällen får bli precis som den blir. Och den blev oförskämt trevlig. Nästan 50% av klassen fanns på plats. Det mest fantastiska var att alla i vår årskurs fortfarande var i livet. Inte ett enda dödsfall. Det var många jag kom ihåg och kände igen. En del kände jag till utseendet men namnen hade jag glömt. Ett fåtal har jag umgåtts med de senaste åren. Men det var verkligen en riktigt gemytlig träff. Jag hade tänkt sticka mig in och äta med dom andra. Byta några ord med dom jag kände mig bekant med och sen återvända hem till min trygga vrå. Men jag kom mig inte därifrån före småtimmarna. Klockan närmade sig 00.30 innan jag slitit mig från samtalen. Och jag tyckte uppriktigt att det var synd att åka hem så tidigt. Men jag var helt enkelt tvungen.

Vad hade hänt på 30 år? Vi var en aning äldre, hade bra mycket mera erfarenhet och - förhoppningsvis - var vi lite klokare. Nån kilo hade vi satt på oss, så som man bör när man kommit i den här ansenliga åldern. Några rynkor rikare var vi väl alla. Men jag måste säga att vi var ett riktigt ungdomligt gäng "tanter och farbröder". Några hann man prata med men många hälsade man bara på. Tiden var så kort och så mycket att ta igen. Inte en enda gång fick jag den pinsamma känslan. Inte en enda gång tänkte jag att jag gjort fel val som kom på årsfesten. Tvärt om. Jag är väldigt glad att jag gick på festen. Väldigt glad.



Årgång 78-81


Jag, Marika och Mayvor


Samvaro innan maten


Helena till vänster ordnade festen och avtackas med blommor av Nette


Maten lät sig väl smaka


Benita, Carola, Maria, Mia och Camilla


Carola, Gunilla, Maria, Lisbet, Mia och Camilla


Jeppo-gänget var skralt representerat, endast Marina, jag och Björn


Någon försöker få ordning på klassen för fotografering

Kommentarer
Postat av: Marika

Jag var också väldigt glad att du kom! Lika glad som på bilden! ;) Fast vi hann ju inte tala så mycket med varann, men det gör vi en annan gång, då talade vi med de man inte annars träffar. :) Väldigt trevliga och fina bilder du har!

2011-07-21 @ 18:25:44
Postat av: Lisbet

Ja det var en riktigt trevlig klassfest. Det märktes nog att vi har blivit äldre och med det menar jag inget negativt. Vi har fått med oss mycket erfarenhet i livet och blivit ödmjukare. Det var en så familjär tillställning. Jag tror nog att alla kände sig välkommen. Vi fick dela mycket, hoppas vi träfffas på nytt snart. Tiden gick alltför fort. Dina bilder var så fina. Ha det bra Kram Bettan.

2011-07-23 @ 10:36:53
Postat av: ilse

Ser så trevligt ut :)

2011-07-24 @ 22:43:42
Postat av: Benita

Ibland målar man upp bilder inför sig själv över hur saker och ting kommer att bli!Kanske en rädsla för att bli besviken osv. Hur som helst tyckte jag det blev den bästa av de klassträffar jag varit på hittills! Och det var så roligt att se dej för det syns i dina ögon att du tagit dej en lång bit på vägen genom mörkret! Ibland behöver vi inte ord för att glädjas över varandra! Kramar fr Benita!

2011-07-25 @ 21:46:18
Postat av: Mia W

Otroligt roligt hade vi! Tack, tack alla!!!Ha så bra Lisen!

2011-07-26 @ 08:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0