Gjorde en avbetalning idag

Inget i livet är gratis. Inte någonting. Allting måste man betala för på något sätt. Det mesta kan man betala med pengar, men inte allt - tänk så lätt det skulle vara annars. Jag sätter in några hundringar på rätt konto - och så har sorgen blivit betald. Några tusenlappar på ett annat - och så var den saknaden borta. Jag skulle vara beredd att betala mera än så. Jag skulle kunna ta ett lån om det krävdes. Men livet är inte så enkelt att allt kan betals med pengar. Om det varit så, då hade inte heller kärleken haft något värde.

Om jag vetat priset, hade jag varit beredd att göra något annorlunda? Hade jag gjort avkall på kärleken om jag vetat vad det skulle kosta i slutändan? Hade jag undvarat några kärlkesförklaringar? Avstått från hans ömma händer? Avböjt några nattliga samtal för att komma billigare undan? Hade jag tagit emot mindre kärlek om det hade inverkat på priset?

Inte en minut skulle jag byta bort av dagar med glädje, ilska, lycka, sorg eller himmel. Varje minut gav mig en ny förståelse och insikt, varje dag en liten bit av erfarenhet, varje stund ett minne till att bära inom mig.

Jag frågade aldrig vad det skulle kosta - ingen berättade priset. Jag tog kärleken förgiven. Trodde den var gratis. Men allting har sitt pris. Även kärleken. Och jag betalar...

Jag har gjort en avbetalning idag. Betalade med en ansenlig mängd tårar utan att veta ratens storlek. Hoppas att någon håller reda på mina avbetalningar. Själv har jag tappat räkningen för länge sen.

Blessed are the broken hearted/Jill Johnson


Svensk översättning av Jill Johnsons sång:

Världen säger att vi borde vara rika
men kärleken säger - fyll dig med andlighet
Världen ber dig skruva upp volymen
kärleken säger att i tystnaden kan du höra den

Världen säger att du måste vara en super man
men kärleken ber dig vara ödmjuk
Världen säger att du måste försvara dig
Kärleken säger att du kommer att hitta din styrka när du är svag

Folk säger att jag borde vända mig om och gå
men kärleken ber mig stanna
Mitt sinne säger att jag inte har råd att falla
men kärleken säger att jag kommer att betala

Jag tittar mig i spegeln
och sätter på min make-up
Försöker bara klara mig genom dagen
- minut för minut

Jag visste vad jag försatte mig i
när jag blev kär i dig
och även om det finns tillfällen då jag ångrar det
så skulle jag inte byta bort den 
- nej jag skulle inte byta den

Saliga äro de krossade hjärtan
vars liv är förvridna och trasiga
så håll om mig medan jag gråter i kväll
och jag kommer att återfödas
Jag kan känna att jag börjat läka
- Saliga äro alla krossade hjärtan
"Jill Johnson"


För den eviga kärleken, Peter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0