Ensamvargen

För det mesta trivs jag med att vara ensamvarg. Och jag har själv valt att inte ha någon bred umgängeskrets. Att inte ha en massa färdigt inbokade träffar med människor. Inte ha veckosluten färdigt planderade i månader framöver. Att istället få känna möjligheten att göra det jag känner för just för stunden utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Få känna tystnaden runtomkring mig. Se friheten framför mig. Det betyder inte att jag inte är social. Tvärt om så är jag väldigt social. Men med åren har jag haft jobb där jag ideligen träffar människor och då har behovet av ensamhet och egen tid blivit så mycket större.

Det var så härligt med Peter, för han hade samma behov av ensamhet. Ibland från jobbet, ibland från alla krav. Ibland från mig. Vi ville ha vår egen tid. Båda två. Det var så skönt att sen vara tillsammans - utan krav. Med friheten att ibland få vara ensam. 

Men ibland känner också ensamvargen sig ensam. Mitt i all frihet och tystnad. Då, i dom stunder man borde vara två eller fler. Det är helt trevligt att göra mat, men inte att äta ensam. Vem åker ensam ut på picnic? Vad är en festival på egenhand?

I veckoslutet har det varit Rockfestival i stan. En massa högintressanta band, bland annat The Ark och Bo Kaspers Orkester, som jag sett fram emot att gå och titta på. Men när fredagen kom så kändes det inte längre så lockande, för jag hade ingen lust att gå ensam. Så jag stannade hemma. Dessutom var jag trött efter dagens jordgubbsplockning - 8 kg färska jordgubbar som nu ligger i frysen.

Men på lördagen skulle min absoluta favoritartist, Jenni Vartiainen, uppträda och jag velade hela dagen om jag skulle åka. Jag tvättade kläder - funderade. Jag städade - funderade. Tvättade och friserade hundarna - funderade. Till slut bestämde jag mig. Det skulle bli rockfestival på egenhand. Med kameran nerpackad tog jag mig de få kilometrarna till Vasklot hamn och fick njuta av ett helt underbart uppträdande av Jenni. På plats fanns också en gammal bekant fotograf, som tog sig tid att gå på en kopp kaffe innan jag återvände hem. Nöjd och belåten efter den musikaliska tankningen. Hem till min ensamhet där fyra nytvättade hundar väntade, lyckliga när matte kom hem. I den stunden kände jag mig inte så ensam - trots allt. Ensamvargen hade åtrvänt.

JORDGUBBAR I STORA LASS

8 kg jordgubbar färdiga för frysen


HUNDSPA

Fanny före tvätt och klippning


Wilmas skägg


Fanny och Agnes efter


Wilma, vacker som aldrig förr


Skönheternas skönhet Agnes




JENNI VARTIAINEN PÅ VASA ROCKFESTIVAL 16.7.2011











MISSÄ MURUSENI ON (Fri översättning: Där min älskling är)


Jennis låt Missä muruseni on är den låt jag gråtit mest till när saknaden varit som störst. Ännu idag vill tårarna falla när jag lyssnar på den. Så mycket som påminner om Peter, även om det inte var vår låt. Men samma melankoliska sakanad finns i orden. Samma känsla av att han finns här ibland, runtomkring mig.


Fri översättning av "Missä muruseni on" (Där min älskling är):

På natten gick jag åter för att sova på balkongen
för att han skulle vara närmare mig
Från min bädd syns himlen och jag började vänta
att jag ska se ett stjärnfall.
Det sägs att om man ser en stjärna falla
så får man önska vad man vill
På natten viskade jag en önskan mot skyn
Hoppas vindarna snart börjar blåsa

Blås vind dit där min älskling finns
Lek med hans hår en liten stund
Berätta om min kärlek, berätta hur jag saknar honom
Berätta att jag fortfarande väntar på honom.

I går var kvällen vindstilla
men plötsligt kände jag en vindpust
- som en andedräkt på min hud
Någon rörde sig nära mig
rörde vid min kind
Jag kände en välbekant hand på min hud

Och jag tvivlade inte längre
- jag visste att jag
kan somna som ett litet barn
Luften som vi andas är den samma
Och under våra fötter finns samma mark

Blås vind dit där min älskling finns
Lek med hans hår en liten stund
Berätta om min kärlek, berätta hur jag saknar honom
Berätta att jag fortfarande väntar på honom.




Missä muruseni on

Yöllä taas mä menin parvekkeelle nukkumaan, 
jotta lähempänä mua ois hän 
Pediltäni taivas näkyy, ryhdyin oottamaan, 
että näen tähden lentävän 
Sanovat jos jossain huomaa tähdenlennon niin 
toivoa voit silloin mitä vaan 
Yöllä ylös taivaalle mä pyynnön kuiskasin 
Kävisipä pian tuulemaan 

Tuuli tuule sinne missä muruseni on 
Leiki hetki hänen hiuksillaan 
Kerro rakkauteni, kerro kuinka ikävöin 
Kerro, häntä ootan yhä vaan 

Tyyni oli eilen yö 
mut kohta kuitenkin 
Tuuli henkäisi ja tuntee sain 
Joku liikkui lähelläni 
koski poskeain 
Tutun käden tunsin ihollain 

Enkä enää epäillyt 
vaan tiesin, että voin 
Niin kuin pieni lapsi nukahtaa 
Ilma jota hengitämme samaa ilmaa on 
Ja jalkojemme alla sama maa 

Tuuli tuule sinne missä muruseni on 
Leiki hetki hänen hiuksillaan 
Kerro rakkauteni, kerro kuinka ikävöin 
Kerro, häntä ootan yhä vaan

Kommentarer
Postat av: Leila E

Lisen vad jag känner igen mig du kan verkligen sätta ord på en känsla.En sådan fin sång den berörde.



Kram/Leila

2011-07-17 @ 15:57:10
Postat av: Malle o lilla R

Vilken fin sång och ett par riktigt bra bilder på tjejen ifråga, så bra att du borde sälja dem till henne :))

Nu kan ju inte jag ett ord finska, jo typ "vindruvor" ;) men låten är vacker och din översättning gör ju det hela begripligt!

Fina och fuffiga hundar också..hund-spa...önskar jag kunde åka på spa :) Agnes ser ut som en mild liten ängel med änglafrisyr på bilden, helt bedårande!!!! Stor kram från mig och lilla R

2011-07-17 @ 21:29:54
Postat av: Malle o lilla R

...jo fast jag glömde ju skriva..........att Wilma nog är lite favvis här ;)

2011-07-17 @ 21:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0